-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48902 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:40

با استناد به قرآن، علت ابهام خداوند (در نظر بندگان) را توضيح دهيد; همچنين لطفاً در مورد چگونگي باطل شدن سحر و جادو توضيحاتي مرقوم فرماييد.

قسمت اول پرسش ابهام دارد و آن را ميتوان بر وجوه مختلفي حمل كرد، ولي به طور كلي بايد دانست كه خداي متعال هيچگونه ابهامي ندارد و اگر ابهامي هست از ديگران است; براي مثال، ممكن است يك نابينا خورشيد را نبيند، در اين مورد هيچگاه گفته نميشود خورشيد تاريك است بلكه گفته ميشود اين شخص نابيناست. وجود خداي متعال براي انسانهاي بينا از هر روشنايياي روشنتر و واضحتر است; چه اين كه چنين كساني آثار وجودي او را در همه جا و همه چيز ميبينند.

اميرالمؤمنين7 فرمود: الحمد لله المتجلي لخلقه بخلقه الظاهر لقلوبهم بحجته;(ميزان الحكمه، محمد محمدي ري شهري، ترجمة حميد رضا شيخي، ج 3، ص 1474، حديث 4902، دارالحديث، چ دوم، قم 1379 ش.) ستايش خدايي را كه با آفرينش موجودات براي جهانيان آشكار گشته و به برهان خويش در دلهاي آنان نمودار است. و نيز فرمود: ستايش خدايي را كه به امور پنهاني داناست و نشانههاي آشكاري بر هستي او گواهند و ديدن او با ديدگان بيناي ظاهري ممكن نيست; پس نه چشمي كه او را نديده است، انكارش ميكند و نه دلي كه هستي او را اثبات ميكند، به كنه ذاتش پي ميبرد... اواست آن كه نشانههاي هستي بر اقرار باطني منكران او گواهي ميدهد.(همان، حديث 4903.)

از نظر فقهاي اسلام، ياد گرفتن و انجام دادن اعمال سحر و جادوگري حرام است; ولي ياد گرفتن آن به منظور ابطال سحر ساحران اشكالي ندارد. پس فرد سحر شده ميتواند با مراجعه به علما راه بطلان آن را فراگيرد تا گره سحر ساحران را باز نمايد.

البته ذكر اين نكته نيز ضروري است كه به دعا كردن، سحر گفته نميشود.(ر.ك: تفسير الميزان، علامه طباطبايي;، ج 20، ص 899، بنياد علمي و فكري علامه طباطبايي / تفسيرنمونه، ج 1، ص 376 ـ 382.)

مرحوم شيخ عباس قمي (ره) در كتاب باقيات صالحات (حاشيه كتاب مفاتيح الجنان) ميگويد: جهت باز كردن بسته شده اول سورة انا فتحنا تا مستقيماً بنويسيد (فتح،1ـ2)، و سورة اذ جأ نصر اللّه و اين آيات را وَمِنْ اَّيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِنْأَنفُسِكُمْ أَزْوَاجاً لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَوَدَّةًوَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لاَ َّيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ (روم،21) ; ادْخُلُوا عَلَيْهِمُالْبَابَ فَإِذَا دَخَلْتُمُوهُ فَإِنَّكُمْ غَالِبُونَ (مائده،23) ; فَفَتَحْنَا أَبْوَابَ السَّمأِ بِمَأٍ مُنْهَمِرٍ وَفَجَّرْنَا الْ ?'َرْضَ عُيُوناً فَالْتَقَي الْمَأُ عَلَيَ أَمْرٍ قَدْ قُدِرَ (قمر،11ـ12) ; رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِن لِسَانِي يَفْقَهُوا قَوْلِي (طه،25ـ28) ; وَتَرَكْنَا بَعْضَهُمْ يَوْمَئِذٍ يَمُوجُ فِي بَعْضٍ وَنُفِخَ فِي الصُّورِ فَجَمَعْنَاهُمْ جَمْعَاً (كهف،99) ; لَقَدْ جَأَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَاعَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُم بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُوفٌ رَحِيمٌ فَإِن تَوَلَّوْافَقُلْ حَسْبِيَ اللّهُ لاَإِلَهَ إِلآهُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ (توبه، 128 و 129) ; پس اين نوشته را همراه او نموده و بر او آويزان كنند.(ر.ك كليات مفاتيح الجنان، مرحوم حاج شيخ عباس قمي، ص 489،492، مطبوعات ديني قم.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.